Theatervoorstellingen
Brengt op ludieke wijze aan het licht wat onder water leeft.
Waarom theater in het onderwijs
Theater brengt personages tot leven en toont complexe emoties op het toneel. Door deze emotionele reis mee te maken, leren leerlingen empathie te ontwikkelen en diverse gevoelens te begrijpen. Dit ondersteunt hen in het beter uitdrukken en beheersen van hun eigen emoties. Het biedt een waardevol platform om uit te drukken wat leerlingen zelf niet kunnen of durven te uiten.
Ons theater sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen. We verwerken thema's die essentieel zijn voor hun ontwikkeling. Ons theater is educatief en biedt volop ruimte voor humor. We zijn voorstanders van interactief theater, wat inhoudt dat leerlingen reageren op vragen, lachen en met ideeën komen.
Het theater is ook voor de ouders, zij krijgen tijdens het theater handvatten en nieuwe inzichten.
Deze leuke groep acteurs zorgt voor onvergetelijke, waardevolle momenten bij u op school.
Voorstelling: Op zoek naar Fantasieland BO
Interactief theater met een educatief doel. Zing, dans en speel mee bij dit prachtige verhaal dat herkenbaar is en vol humor zit. Wij hebben een missie: Bewustwording creëren van de gevaren van overmatig schermgebruik op de gezonde ontwikkeling van kinderen.
Wij hebben dit theaterstuk gemaakt met het oog op het digitale tijdperk en de impact die deze heeft op de gezonde ontwikkeling van kinderen. Wij geven met dit stuk ouders handvatten om goed met digitale media om te gaan en ideeën om fantasiespel in te zetten. Kinderen worden geënthousiasmeerd om lekker te gaan spelen. Wij willen bijdragen aan de gezonde ontwikkeling van kinderen en ouders op laagdrempelige wijze handvatten geven die zij thuis kunnen implementeren.
Het wetenschappelijke onderzoek gedaan door de I-family in 2023 bij achtduizend kinderen, laat zien dat er negatieve gevolgen zijn voor de gezonde ontwikkeling van het jonge brein. De negatieve gevolgen zijn te zien in de cognitieve ontwikkeling, het psychologisch welbevinden, schoolprestaties, lichaamsbeeld, impulsiviteit en cognitieve flexibiliteit. De studie van Lillard en Peterson in 2011 laat een verstoring zien in de aandachtsgebieden van jonge kinderen en bijziendheid. Jeugdarts Vasenthi Lyer ziet een groeiend aantal kinderen met oogklachten. De fijne en grove motoriek gaan achteruit. Kinderen krijgen rugklachten en slapen minder goed. Het boek Preventie psychische aandoeningen door Prof. Dr. Jan Derksen geeft de samenhang tussen schermgebruik en obesitas weer. Het vertelt over de invloed van het blauwe scherm op de slaapkwaliteit. Het overmatig kijken van niet-educatieve content hangt samen met verminderde ontwikkeling van de frontopolaire en mediale prefontale hersengebieden. Er ontstaat bij kinderen tussen 24 en 36 maanden een taalachterstand. Verder hangt overmatig schermgebruik negatief samen met: zelfbeeld, pro sociaal gedrag, schoolprestaties en psychologisch welbevinden. Het verhoogt de kans op depressie en agressie.
Mijn persoonlijke motivatie om onderzoek te gaan doen naar de impact van schermgebruik gaat een tijd terug. Ik werkte in 2017 het onderwijs on mocht een opstartgroep begeleiden. Dit betekend een kleutergroep met instroom leerlingen. De leerlingen zijn vier jaar wanneer zij starten. Het viel mij op dat er veel kinderen niet zindelijk waren ( 9 van de 23). Tevens viel mij op dat er een grote taalachterstand leek te zijn bij 18 van de 23 kinderen. De taalachterstand uitte zich in woordenschat, maar nog opvallender in de mondmotoriek van de kinderen. De monden en tongen van deze kinderen leken nauwelijks te bewegen tijdens het praten. Dat was het moment waarop ik dacht: “deze kinderen leren praten van de televisie (beeldschermen) daardoor leren zij niet hoe zij moeten spreken. Tekenfilmfiguren bewegen hun monden zeer onnatuurlijk. Pas nu ben ik op een moment dat ik de tijd heb kunnen maken om mij in te zetten om bewustzijn bij mensen te creëren rondom de gevaren van schermgebruik. Er zijn veel kinderen die niet goed lijken te weten hoe zij “gewoon” kunnen spelen. Ze hebben ideeën, voorbeelden en motivatie nodig om tot spel te komen. Dat is wat wij met dit stuk voor ze gaan doen.
Uit ontwikkelingspsychologisch onderzoek naar fantasiespel komen de volgende belangrijke thema’s naar voren:
· Kinderen gebruiken fantasie om de wereld om hen heen te leren begrijpen.
· Ze leren creatief denken en problemen op te lossen.
· Fantasiespel is een krachtige motor voor taalontwikkeling.
· Het is een belangrijk tool om met emoties te leren omgaan.
Schermgebruik is een belangrijk onderwerp en zeer actueel in de huidige maatschappij, waarbij digitale media en alle mogelijkheden die dit met zee mee brengt zo snel blijft groeien.
De voorstelling is te boeken vanaf maart 2025 tot en met maart 2026.
Wij komen naar jullie toe! In heel Nederland. Wij spelen bij u op school.
Voorstelling: Ik heb drank en drugs VO
Doelgroep: leerlingen en ouders in het voortgezet onderwijs. (VMBO B/K/T MAVO/HAVO en VWO)
Hoe ga je als tiener om met de vele substanties die aangeboden worden? Vapen is in opkomst en veel jongeren gebruiken het. Binge drinken wordt nog steeds als leuk beschouwd. Hoe maak je als tiener je eigen keuzes? Aan wie kun je om hulp en advies vragen? En voor ouders: hoe houd je de communicatie open? Hoe zorg je ervoor dat je in contact blijft met je tiener? Wij bieden interactief theater aan vanuit de ontwikkelingspsychologie, zodat deze onderwerpen bespreekbaar worden en zowel tieners als ouders praktische handvatten krijgen.
De voorstelling is te boeken vanaf september 2025 tot en met september 2026.
Wij komen naar jullie toe! In heel Nederland. Wij spelen bij u op school.
Voorstelling: HoLeBi VO
Wij geloven in een samenleving waarin iedereen gelijkwaardig is en volledig wordt gerespecteerd. Deze voorstelling heeft als doel de sociale acceptatie van de LHBTI+ gemeenschap op middelbare scholen te verbeteren.